Elektrisch rijden maakt inventief

“Ik ben zo enthousiast over elektrisch rijden, dat ik nooit meer voor een auto op brandstof zal kiezen.” Rob van Buitenen, ontwikkelaar Enpuls, is een tevreden automobilist. Hij rijdt sinds 1,5 jaar een elektrische Mercedes B-Klasse. Daarvoor reed hij al 4 jaar een elektrische Mercedes A-Klasse. Hij is dus een ervaren e-rijder. Hoe werkt dat elektrisch rijden nu in de praktijk? Is het niet onhandig met opladen? Kun je wel overal komen?

​Vouwfiets gaat mee

Rob geeft het direct toe: “Het zoeken naar laadpunten is best een sport. Mijn auto rijdt zo’n 200 kilometer op een accu en als je de kachel aanzet is dit rond de 170 kilometer. Wanneer je een afspraak hebt op zo’n 100 kilometer afstand, kun je dus niet zomaar terugrijden. Er zijn apps die aangeven waar laadpalen staan en ik heb soms een vouwfiets bij me. Staat de laadpaal wat verder van de locatie waar ik moet zijn, dan ben ik met de vouwfiets toch snel bij mijn afspraak.” Een autovakantie in het buitenland is met een elektrische auto wat lastiger, aldus Rob: “Meestal ruil ik dan van auto met een collega. Dan kan die collega meteen ervaren hoe fijn zo’n elektrische auto rijdt.”

Elektrisch rijden wordt alleen maar makkelijker

Het elektrisch rijden zelf vind Rob erg ontspannend. “Het is een automaat, dus ik hoef niet te schakelen.” De auto maakt natuurlijk ook minder geluid. “Belangrijk is wel dat je altijd oogcontact maakt met andere weggebruikers, dan weet je zeker dat ze je gezien hebben.” In de afgelopen 5 jaar heeft Rob gemerkt dat het elektrisch rijden er alleen maar makkelijker op wordt. “Mijn eerste auto moest 6,5 uur opladen en deze maar 2,5 uur. Dat is een groot verschil. Daarnaast zijn er ook steeds meer en betere laadpunten. Via een app kun je op je telefoon zien hoever je auto is opgeladen en je krijgt meldingen mocht er onverhoopt iets niet goed gaan met laden.”

Elektrisch heeft de toekomst

De belangrijkste reden waarom Rob overstapte op elektrisch rijden is zijn duurzaamheidsovertuiging. “Als medewerker van Enpuls ben ik continu bezig met de energietransitie, daarom vind ik het belangrijk dat ik vanuit eigen ervaring kan meepraten.” Hij ziet een grote toekomst voor het elektrisch rijden: “De accu’s worden steeds beter en groter waardoor de actieradius toeneemt. Hierdoor zullen steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden. Dat is iets waar we met het elektriciteitnet ook op voorbereid moeten zijn.” 

Lees ook de volgende update