''Enexis zijn we met z'n allen''

Lahanna Davelaar (klantenservicemedewerker in het webcareteam) loopt een dagje mee met storingsmonteur Tim Docter. Collega's die niet met elkaar samenwerken, maar wel met elkaars werk te maken hebben, krijgen hierdoor meer inzicht in het werk dat ze doen. Lahanna: ''Tim voelt zich net zo betrokken bij Enexis als ik.''

Werk

''Storingen geven bij het webcareteam de meeste drukte'', vertelt Lahanna. ''Extra leuk dus om mee op pad te gaan om te zien wat er gebeurt ná een storingsmelding. Normaal zit ik de hele dag op kantoor en beantwoord ik vragen van klanten via verschillende kanalen. Zoals via de telefoon, per mail of via Facebook en Twitter. Het kan overal over gaan, van storingsduur tot slimme meters.''

Tim: ''Als storingsmonteur gas draai ik één keer in de zes weken een storingsdienst, dan ben ik dag en nacht bereikbaar. Verder word ik ingepland voor projecten, bijvoorbeeld voor het onderhoud van de gasleidingen. Lahanna spreekt de klanten voordat wij komen of als we zijn geweest. Nuttig om te horen welke vragen zij vaak krijgt, bijvoorbeeld over het ontbreken van zegels bij sommige meters. Mensen bellen ook weleens naar de klantenservice als er een gaslekzoeker door de straat loopt, omdat ze zich afvragen wat die daar doet. Als monteurs nemen we al veel tijd om klanten uit te leggen hoe alles precies werkt, maar wellicht heeft zij meer specifieke punten waarop we kunnen focussen.''

Lahanna: ''Vanochtend kwam er meteen een storing binnen van een gasdrukregelaar. Daarna gingen we door naar een defecte gasmeter in Zwolle. Hoewel Tim gasmonteur is, heeft hij daar meteen slimme meters opgehangen, zowel een gas- als elektrameter. Dat verraste me, omdat hij een gasmonteur is. Het toont aan hoe multi-inzetbaar hij is. Ook was er een gaslek in de grond. Het is gaaf om bij klanten letterlijk in de meterkast mee te kijken. Wat wij in het veld doet, wordt opeens tastbaar. Tim voelt zich net zo betrokken bij het bedrijf als ik, we delen het gevoel; we doen dit samen voor de klant. Ik herkende echt dezelfde loyaliteit. Ik kreeg veel complimenten van klanten die het zo goed vonden dat kantoorpersoneel ook interesse toont.''

Aanrader

Tim: ''Inderdaad, ik ben aardig gedreven en haal veel plezier en voldoening uit mijn werk. Dat merk ik bij Lahanna ook. Al met al is dit een nuttige, leuke ontmoeting, een aanrader voor bijvoorbeeld collega’s die nog niet veel ervaring hebben met de technische kant. Ze kunnen een protocol afwerken via de computer, maar misschien snappen ze toch niet goed wat een klant bedoelt. Na een of twee dagen meelopen krijg je al een veel beter beeld van ons werk. We zijn met z’n allen dit bedrijf, dan moet je ook weten waar je het over hebt.'' Lahanna: ''Dit inkijkje geeft zoveel meer binding met het uitvoerende deel van de organisatie. Soms moet je dingen gewoon meemaken om echt te weten wat het ís.'' Lachend: ''Als ik op de vestiging Zwolle kom, gaan we beslist even een bakkie doen, Tim!''

Lees ook de volgende update