“We helpen collega’s hun werk elke dag een beetje beter te doen. Zonder wijzend vingertje.”

Bij de term ‘verbeteren’ denken wij Nederlanders direct aan een wijzend vingertje, maar Kim Nijenhuis van Enexis bewijst dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Sinds april vorig jaar werkt ze als Expert Continu Verbeteren bij de Enexis-vestiging in Hengelo. Continu Verbeteren beschrijft Kim als een teamprestatie die juist zorgt voor positieve energie. Zelfs nu de energietransitie resulteert in bergen werk voor Enexis.

“Wij zijn er om deze nieuwe manier van werken bij iedereen in het koppie te krijgen”

Verankeren

Continu Verbeteraar is een nieuwe functie bij Enexis. Die is in het leven geroepen om het programma Operationele Sturing dat Enexis de afgelopen twee jaar implementeerde te borgen en verder door te ontwikkelen. Kim: “Het is aan ons als Continu Verbeteraars om de gedachtegang achter het programma en deze nieuwe manier van werken bij iedereen in het koppie te krijgen.”

Pure noodzaak

Kim benadrukt dat aan de slag gaan met operationeel sturen voor Enexis pure noodzaak was. “Met de komst van de energietransitie verdubbelde ons werkpakket en het zal de komende jaren alleen maar blijven groeien. Daarnaast hebben we ook bij Enexis te kampen met de enorme schaarste aan technisch personeel. Operationele Sturing helpt ons om de mensen die we hebben zo efficiënt en slim mogelijk in te zetten. Daarnaast zorgt het voor focus, zodat we – als het nodig is – de juiste prioriteiten kunnen stellen. Maar het maakt het werk voor mijn Enexis-collega’s ook gemakkelijker en het geeft ze de kans om concreet mee te werken aan verbetermogelijkheden.”

Relevant werk

Voor Kim bij Enexis terechtkwam had ze geen ervaring in de energiebranche. “Enexis benaderde mij omdat ik bij mijn vorige werkgever een programma op het gebied van Operational Excellence hielp opzetten en implementeren. De energiewereld was nieuw voor mij. Ik ben er wel meteen in gedoken nadat het contact was gelegd. Toen kwam ik erachter hoe interessant deze wereld eigenlijk is. Zeker nu met de energietransitie. Maar wat me over de streep trok was dat je werk hier zo maatschappelijk relevant is en dat ik bij Enexis de kans krijg om allerlei nieuwe zaken op te zetten. Dat is superleuk.”

“Stapje voor stapje werkt beter dan een big bang”

Basis bijna gelegd

Op de Infra-afdeling van elke Enexis-vestiging is nu een Expert Continu Verbeteren aanwezig. “Voor een gedegen basis is nu zo goed als gezorgd”, vertelt Kim. “De doelstellingen voor alle vestigingen zijn duidelijk. De doelen zijn meetbaar gemaakt en er zijn dashboards ontwikkeld, waardoor we direct kunnen bijsturen als dit nodig is. En er is gekeken naar hoe we het best met elkaar in gesprek kunnen gaan over onze prestaties. Niet door met het vingertje te gaan wijzen, maar door bij afwijkingen samen de oorzaak helder te krijgen en ook samen een oplossing te zoeken. Zo doen we hier ons werk elke dag een beetje beter. Stapje voor stapje, want dat werkt beter dan een big bang.”

“Zorgen voor eigenaarschap is belangrijk”

Niet sturen, maar coachen

Kim legt uit dat ze als Expert Continu Verbeteren teammanagers en afdelingsmanagers niet stuurt, maar coacht. “Het is immers de bedoeling dat zij de cultuurverandering die we voor ogen hebben gaan vormgeven. Samen met hen zorg ik voor het eigenaarschap bij Enexis-collega’s dat daarvoor belangrijk is. Ik werk hiervoor ook nauw samen met de afdeling HR en de afdeling HSE, die over veiligheid gaat.”

Werk maken van verbeterideeën

“Om het proces te versnellen riepen we Continu Verbeteren Ambassadeurs in het leven”, gaat Kim verder. “Dat zijn mensen van verschillende afdelingen die het leuk vinden om met continu verbeteren bezig te zijn. Ik zie ze als mijn ogen en oren van deze vestiging. Ze komen met mooie verbeterideeën. Vanmorgen bijvoorbeeld om successen breder te delen. Daar gaan we direct mee aan de slag. Zo zorgen we meteen voor positieve energie in de vestiging.”

“Enexis voelt als een warm bad, ondanks de afstand door corona”

Warm bad

Kim vertelt dat ze in Hengelo in feite een afdeling in haar eentje is. “Door de samenwerking met de ambassadeurs voel ik me echter nooit alleen.” Na een korte pauze gaat ze verder: “Enexis voelt echt als een warm bad, ondanks de afstand die er op dit moment door corona is. Je maakt gemakkelijk contact en iedereen helpt elkaar. Vanaf dag één ben ik ook opgenomen in het MT van de vestiging.” Kim waardeert achteraf ook alle online kennismakingsgesprekken die haar werkgever voor haar organiseerde. “Ik heb er wel een stuk of zestig gehad. Daardoor weten mijn collega’s me zelfs in deze tijd van thuiswerken toch te vinden.”

Toekomstperspectief

Momenteel is Kim vooral bezig met het begeleiden van verbeterinitiatieven en van de Continu Verbeteren Ambassadeurs. Als ze haar werk goed doet, maakt ze zichzelf na verloop van tijd overbodig. Toch ziet ze haar baan bij Enexis niet als tijdelijk. Kim: “We werken op het moment hard aan het uitbouwen van de afdeling Continu Verbeteren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we deze manier van werken over de volle breedte van Enexis gaan uitrollen. Om te beginnen bij ICT, meetbedrijf Fudura en een deel van Asset Management. De kans is dus zeker aanwezig dat ik doorstroom naar een andere afdeling als mijn werk er hier bij Infra op zit.”

Jongen bekijkt Enexis Updates op iPad

De meest recente updates en vacatures in je mailbox?

Meld je aan voor Enexis Update.

Meld je aan

Lees ook de volgende update

  • Update

    Van gedreven topsporter tot inspirerende vernieuwer

    Karlijn Overes werkt als DSO-architect. Een DSO (Distribution System Operator) architect is eigenlijk een innovatie-expert. Die functie past goed bij Karlijn Overes, want zij wil werken aan een betere wereld. Ze onderzoekt hoe digitale vernieuwingen Enexis Groep verder kunnen brengen.

    Lees update