Caren van der Harst - Teammanager Centrale Meldkamer Storingen Zwolle

We vroegen Caren wat haar afdeling zo bijzonder maakt.

Beperkte doorgroeimogelijkheden in blauw

Caren begint haar verhaal: Voor ik twee jaar geleden bij Enexis kwam, werkte ik twaalf jaar lang bij de politie. Het overgrote deel van mijn tijd bij de politie werkte ik in uniform, gewoon op straat. Daarna werkte ik op de meldkamer. Ik was ambitieus, maar liep op een gegeven moment toch tegen de beperkte doorgroeimogelijkheden aan. Dat was het moment waarop ik besloot om het blauwvaarwel te zeggen en op zoek te gaan naar een nieuwe functie buiten de politie. Een kennis, die recruiter is, wees me op deze functie binnen Enexis en die sprak me aan. Zeker het operationele vlak van de functie was me bekend: het concept meldkamer, mensen te woord staan, intakegesprekken voeren en mensen kalmeren, dat was me bij de politie met de paplepel ingegoten. Het is de enige functie waarop ik gesolliciteerd heb en ik heb er nog geen moment spijt van gehad!”

Warm nest

''De recruiter gaf, nog voor ik de procedure in ging, aan dat Enexis echt een goede werkgever is. Goede primaire voorwaarden en misschien nog wel betere secundaire. Ik nam dat met een korreltje zout, maar was verrast te merken dat het echt zo was. In het begin moest ik best even wennen aan de organisatie: bij de politie heerst een echte mannencultuur terwijl het bij Enexis toch echt een stuk breder is. Vroeger was het net zon mannenwereld, maar je merkt dat het verandert. Zeker op de Centrale Meldkamer Storingen, waar we met een klein en hecht team werken. Je komt binnen in een organisatie die, ondanks de grootte heel klein voelt en waar collegas er echt voor elkaar zijn. Het voelt als een warm nest.

Dat gevoel probeer ik op de afdeling vast te houden: we werken er met 14 personen, waarvan twee vrouwen. Als leidinggevende weet iedereen wat ze aan me hebben, ik ben duidelijk in mijn verwachtingen. Maar ik vind het ook erg belangrijk dat iedereen op mijn afdeling gehoord wordt, een stem heeft. Daarom maken we ook tijd voor elkaar en gaan met elkaar in gesprek. Er is ook ruimte voor grapjes en er wordt op de afdeling veel gelachen. De sfeer is over het algemeen erg ontspannen.

Intern is ook veel aandacht voor opleidingen. We maken er echt een punt van om mensen bij te spijkeren. En als je ambities hebt, kun je binnen Enexis opleidingen volgen en groeien in je functie. Niet alleen binnen de afdeling zelf, maar ook binnen de rest van de organisatie.”

Gemêleerd team

''Op onze afdeling,” gaat Caren verder, zie je grote verschillen in de mensen die er werken. Niet iedereen is afkomstig uit de techniek en dat maakt ons team extra leuk. Op de Meldkamer is het ook belangrijk dat je goed met mensen en spanningen om kunt gaan, meer dan alleen maar technisch onderlegd zijn. Je hebt natuurlijk wel enige affiniteit met de materie nodig, maar als je dat hebt, kun je het kunstjeuiteindelijk bijna iedereen leren. Sociale vaardigheden en of iemand in het team past, is super belangrijk. Ook in leeftijd zijn we een gemêleerd team: de jongste Meldkamermedewerker is 30, terwijl de oudste tegen de pensioenleeftijd aan zit. We zien dan ook dat er binnen de afdeling voornamelijk natuurlijk verloop is: mensen gaan pas weg als ze met pensioen gaan.

Op dit moment hebben we twee vacatures openstaan: functies waarvoor we actief nieuwe collegas zoeken. Omdat we de persoonlijke klik zo belangrijk vinden, worden de kandidaten niet door mij alleen geselecteerd. Dat doe ik samen met drie anderen en we zijn tijdens het proces heel open naar elkaar.”

Ook in leeftijd zijn we een gemêleerd team: de jongste Meldkamermedewerker is 30, terwijl de oudste tegen de pensioenleeftijd aan zit. We zien dan ook dat er binnen de afdeling voornamelijk natuurlijk verloop is: mensen gaan pas weg als ze met pensioen gaan.

Hollen of stilstaan

''Op de CMS werken we met een continu-rooster: we zijn 24/7 bereikbaar. Als er een gas- of elektriciteitsstoring is, bellen consumenten het nationale storingsnummer en komen op basis van postcode dan bij ons terecht. Tijdens die intake moet je echt op je qui vive zijn: zeker met een probleem met het gas kunnen mensen angstig zijn als je ze aan de telefoon krijgt. Dan is het belangrijk dat je scherp bent, de klant rustig en duidelijk te woord staat en hem of haar uit de stress helpt. Daarna is het tijd om zaken in gang te zetten: de monteurs aansturen en bij een bepaalde urgentie ook de brandweer inschakelen. Bij een urgente moet de monteur altijd binnen twee uur ter plaatse kunnen zijn. Bij elektriciteit hoeft dat alleen als het urgent is, maar dan krijg je vaak heel veel meldingen tegelijkertijd. Bij een storing aan het elektriciteitsnet gaat het namelijk vaak om hele straten, wijken en soms een hele stad met problemen. Dan staan de telefoons roodgloeiend en is het echt flink aanpoten. Daar staat tegenover dat je óók momenten hebt, dat de telefoon nauwelijks overgaat en dat je weinig om handen hebt. Daar moet je wel tegen kunnen.”

Stoere tak van sport

''De bezetting op de afdeling is afhankelijk van de dienst die je draait. Overdag werken er vier mensen, in de avonddienst nog drie en als je nachtdienst hebt, zit je helemaal alleen. Dat is best pittig, zeker wanneer mensen die afhankelijk zijn van stroom (denk aan beademing of dialyse) bellen. Die mensen zijn vaak bang, boos of ronduit in paniek. Dan is het belangrijk dat je rustig blijft, goed met het systeem overweg kunt en snel keuzes maakt. Op dat soort momenten is het best een stoere tak van sport,” zegt Caren.

Om bij onze afdeling te werken, moet je er wel tegen kunnen om ook tijdens feestdagen en in weekenden te werken. Dat hoort er nou eenmaal bij. Maar dat heeft ook zo zijn voordelen: je weet nu al of je volgend jaar met Kerst of met Oud en Nieuw moet werken. En, doordat we met zon klein team zijn, zijn er ook veel mogelijkheden om diensten te ruilen. Dat gaat eigenlijk altijd in goed overleg en levert nooit problemen op. Daarnaast kun je bij Enexis enorm veel vrije dagen kopen , voor het geval je er niet genoeg hebt. Daardoor is het zo dat een gemiddelde werkweek bij ons 24,6 uur is, terwijl iedereen op papier 40 uur werkt. De ene week werk je bijvoorbeeld zeven dagen, terwijl je de volgende week maar twee hoeft te werken. Je hebt echt veel vrije tijd tussendoor. En natuurlijk is er de mogelijkheid om thuis te werken. We willen per dag- of avonddienst minimaal twee medewerkers op kantoor hebben, maar de rest mag thuis werken als ze dat fijn vinden.”

Word jij mijn collega?

Caren sluit af met een oproep: Lijkt het jou leuk om het schakelpunt te worden tussen onze klanten en monteurs? Schrikt de verantwoordelijkheid niet af en kun je goed samenwerken met anderen, ook buiten je eigen afdeling? Bekijk dan direct onze vacatures en solliciteer direct. Ik kijk ernaar uit kennis met je te maken!”

Jongen bekijkt Enexis Updates op iPad

De meest recente updates en vacatures in je mailbox?

Meld je aan voor Enexis Update.

Meld je aan

Lees ook de volgende update

  • Update

    Niek over zijn traineeship

    Dat het traineeship van Enexis in 2020 werd uitgeroepen tot het beste traineeship van de Benelux verbaast Niek Stad niet. Hij startte in 2021 als Management Trainee bij de netbeheerder. “Ze investeren hier echt tijd en geld in je als trainee om ervoor te zorgen dat je jezelf op een goede manier kunt ontwikkelen.” Opvallend waardevol daarbij is volgens hem de bijzondere band die je tijdens de kennismaking met andere Enexis-trainees opbouwt. Lees hier zijn verhaal.

    Lees update