ET&O-docenten Gerrit en Rob over:

knokkers laten slagen, de enige juiste manier en dicht bij het vuur zitten

Gerrit Moeken en Rob van Amerongen werken allebei als docent in Hoogeveen bij Enexis Training & Opleiding, kortweg ET&O. Gerrit is een onvervalste oude rot in het vak. “Hij was het die me acht jaar geleden omschoolde tot leerling-monteur”, vertelt Rob. Inmiddels opereren de mannen als gelijkwaardige collega’s die niets mooier vinden dan ervoor zorgen dat mensen hun diploma halen. “Juist ook diegenen die ervoor moeten knokken”, benadrukt Gerrit.

Opleidingsloket

“Het belangrijkste voor mij is dat cursisten gemotiveerd zijn”, vervolgt Gerrit. “Wat mijn werk leuk maakt, is dat ik mensen hier soms compleet blanco zie binnenkomen en weer zie vertrekken met een enorme bak met kennis. Bij ET&O verzorgen we technische, veiligheids- en ICT-trainingen voor medewerkers van Enexis. Zo werken we voor het theoretische deel van onze mbo 3- en mbo 4-opleidingen samen met roc’s. Het vaktechnische stuk doen we zelf. We leiden startbekwame monteurs en uitvoerders op zodat ze goed en veilig het veld in kunnen.”

“Ik leerde in mijn eerste anderhalf jaar als docent meer dan in de laatste jaren als monteur”

Rob

Uitgroeien tot vraagbaak

“Wat mooi is van docent zijn bij ET&O is dat je dicht bij het vuur zit”, gaat Rob verder. “Door hier te werken ontdek je dat er een hele gedachtegang zit achter wat we bij ET&O allemaal doen. Ik heb in mijn eerste anderhalf jaar als docent meer geleerd dan in de laatste jaren als monteur. Niet alleen door de onderlinge gesprekken, ook door het zoeken naar antwoorden op allerlei vragen van cursisten én collega’s.” Gerrit legt uit dat ze als docenten regelmatig worden betrokken bij het voortraject van allerlei innoverende trajecten, maar dat ze ook een technische vraagbaak zijn voor veel collega’s. “Bijvoorbeeld als ze in het veld geen verklaring voor een storing kunnen vinden. Mensen zijn echt benieuwd naar je mening.”

“We hebben klassen waarin de jongste leerling twintig is en de oudste vijftig”

Gerrit

Gemêleerde groepen

De groepen waar Rob en Gerrit voor staan, zijn aanzienlijk gemêleerder en kleiner dan de meeste klassen. Gerrit: “De montageklassen bestaan uit maximaal acht personen en bij storingzoeken zijn het er maximaal vier. We hebben klassen waarin de jongste leerling twintig is en de oudste vijftig.” Rob: “Het mooie is dat die verschillende leeftijdsgroepen elkaar prachtig aanvullen. Zo helpt de jongere garde de oudere op IT-gebied, terwijl de mensen met meer werkervaring jonge cursisten vaak weer praktisch kunnen helpen. Bovendien hebben we naast de technisch mbo’ers allerlei zij-instromers. Van bakkers tot elektriciens en voormalige meteropnemers. Allemaal scholen we ze om.”

 

“In elk schakelpracticum staan tien compleet nagebouwde transformatiestations”

Gerrit

Simulatiemogelijkheid

Als Rob en Gerrit vertellen over de ruimtes waar ze als docent les mogen geven, hoor je het enthousiasme groeien. “De bedrijfsschool in Hoogeveen waar we werken heeft drie soorten lokalen: de gewone instructielokalen zoals je ze bij ieder roc ziet, maar ook schakelpracticums en praktijkhallen. In elk schakelpracticum staan tien compleet nagebouwde transformatiestations, waar cursisten veilig ervaring op kunnen doen met schakelen in het net. Bijna elke netsituatie kunnen we nabootsen”, legt Gerrit uit. “Vandaar dat er ook weleens collega’s uit het veld bij ons komen om oplossingen uit te testen.”

“Je moet de kennis die je hebt vooral ook goed kunnen overdragen”

Rob

Minimumvereisten

Om te starten als docent bij Enexis hoef je niet per se als monteur of uitvoerder bij Enexis te hebben gewerkt of een hbo-diploma te hebben. “Je moet wel ervaring hebben met werken in de infratechniek”, zegt Gerrit. “Maar die kun je ook bij een andere netbeheerder hebben opgedaan of bij een van de aannemers met wie we samenwerken.” Rob: “Daarnaast moet je de kennis die je hebt vooral ook goed kunnen overdragen. Dat is een vak apart. Ik kan een leerling tien keer laten zien hoe je een kabel moet aanpellen, maar dat is heel wat anders dan het hem zelf leren doen.”

De enige goede manier

Rob benadrukt ook dat lesgeven bij ET&O niet simpelweg betekent dat je cursisten laat zien hoe jij je werk altijd hebt gedaan. “Het kostte mij best even moeite om de juiste weg te vinden. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat er eigenlijk maar één manier is en dat is niet vertellen hoe jij het handig vond om iets te doen, maar hoe het hoort.” Gerrit: “Zie het als autorijden, dat doe je na jaren ook niet meer zoals je het tijdens de rijlessen leerde. Dat oranje licht pak je soms gewoon nog even, terwijl je als docent een cursist moet leren om dan te stoppen.”

Ook docent worden?

Naast Rob en Gerrit is er nog een derde docent in Hoogeveen: Iwan. Het drietal vormt een hecht team. Rob: “Wij zijn compleet verschillend, maar wel alle drie heel collegiaal.” “Je kunt dus rekenen op collega’s om je heen aan wie je wat hebt”, gaat Gerrit verder. “Ook daardoor is het bij ET&O leuk werken. Als een van ons het antwoord op een vraag niet weet, steken we de koppen bij elkaar. We laten elkaar nooit vallen.” Spreekt dat je aan en lijkt het je wel wat om docent bij ET&O te worden? Kom dan gerust eens praten. Om de energietransitie gestalte te geven hebben we namelijk nog de nodige monteurs en uitvoerders op te leiden. Daar kunnen Rob, Gerrit en Iwan je helpende hand goed bij gebruiken.

Lees ook de volgende update